insurpad

Brzo i digitalno

Unesi registraciju i usporedi ponude osiguranja

Život

Umjesto pruge – dobili desnu preko lijeve

101 brodska priča

Autor: 035portal Datum objave: 18.11.2023. u 20:00


 

 

Znate li priču kako su Babogreci išli u Beč kotar tražiti? E! To je još u vrijeme Vojne krajine, u 18. stoljeću bilo.

 

Babogreci buštabirali, zašt da kotar u Županje bude, kad je Babina Greda veće i najveće selo, a i bijo je kotar u Babinoj Grede, prije već u Županje? Opet buštabirali, kog će u Beč poslat da kotar natrag traži? I, da kog će poslat, do Matu Purakina, on je bijo nako - jako otvorite glave, ne samo kad zine! Napakovali mu kola dugački drikova kulinova, šunki, plećki, kobasica... a bome i dobru milost, u korpice najveći kulin, debelu kulinjaču, dobre stare rakije, paprenjaka i salenjaka i on 'ajd, za Beč krenijo. Barem oni tako mislili.

 

Al, Mata sto kod prvog bircuza - u Gundinci, sto kod drugog - u Velikoj Kopanice, sto kod trećeg u - Donji Andrevci i redom, do Gradiške osto bez novaca, kulinova, šunki... Rastrajbo na piće, Ciganje i njiove egede, na frajle. I, šta će sad?! Moro se doma vrnit! Al, prošlo to već fajn dana.

 

Došo Mata u Babinu Gredu, skupili se prid općinom Babogreci da čuju štaj Mata u Beču obavijo i isposlovo. Mata, sav krmeljiv, otkud da počme, pa će vako, kako se dovezo prid jedan veliki anjfort, straža ne da u avliju dok ne najave koj i rašta došo. E, kad to bilo sredito, otvori straža kapiju i on ućera kola u avliju. A, avlija sva flastrovana, zidane zgrade popravite ko u „veliki Andrijaševi“, gori vanjska peć, carica Marica kru u peć meće. Mata nju odma pozno, ona bila vako ko naše snaše, jači guzova. Al, nisu to bila krilca pozavraćana, već baš dupe – da trojica lupe. Mata je gleda, ta tolike je snaše opipo, ta probaće i caricu. Prišulja se polako straga, pa je plesne rukom po guzice (mi ćemo samo toliko kazat, dalje nećemo), a ona će, ni se ni okrenila od peći:„Mata, Mata, vraže jedan, uvik si isti!“

 

Babogreci slušaje Matu, pozivtali, meškolje se nestrpljivi, već stali Matu ispitivat, oni bi rada da čuju štaj on isposlovo, štaj s kotarom? Ge će bit?! A, Mata će njima nek pruže lijevu ruku, pa u prigibu lakta metnu desnu ruku priko live, a livu onda seb privuku. „Eto, to smo dobili!“ Mata će njima.

 

Probajte to čitatelji i vi tako uraditi, pa ćete vidjeti kakav to „grb“ ispade, što su to Babogreci u Beču dobili. I tako, ostao kotar u Županji, jer carska se poštivat mora, nema tu više nikakve i nikom žalbe.

 

Sto pedeset godina kasnije, u Beč je išla i brodska deputacija. O tome piše „Posavska Hrvatska“ 1912. godine. Deputaciju je predvodio dr. Vladimir Prebeg, bivši narodni zastupnik brodskog izbornog kotara netom razpuštenog sabora kraljevina Hrvatske, Slavonije i Dalmacije, a uz njega bili su zaslanici Broda na Savi i Bosanskog Broda, načelnici grada i podnačelnici, te po dva gradska zastupnika iz oba Broda. Deputaciju je primio ratni ministar vitez pl. Auffenberg i ministar financija pl. Burian. Ministra pl. Auffenberga osobito se dojmio gradonačelnik Bosanskog Broda, Musliman, koji je po godinama službe bio tada najstariji gradonačelnik u Bosni, jer je na tu dužnost stupio još 1885. godine, pa neprekinuto službovao punih 27 godina. Mašala!

 

A što su to Brođani tražili – da obim ovim ministrima preporuče interese Broda na Savi i Bos. Broda obzirom na izgradnju projektiranih bosanskih željeznica. Naime, u Brodu (koji je s Bosnom bio spojen uskotračnom prugom kojom je vozio legendarni "Ćiro") je nastala prava panika kad se doznalo o planovima izgradnje pruge normalnog kolosijeka Šamac–Doboj. Time bi veći dio željezničkog prometa s Bosnom zaobišao Brod, koji bi ne samo prometno, nego mnogo više privredno i trgovački bio na gubitku.

 

- Oba su ministra deputaciju vrlo ljubazno primila i s velikim interesom saslušala razlaganje dr. Prebega i ostalih članova deputacije, naročito brodskog načelnika g. Stjepana Benčevića i podnačelnika g. Sandora Lorschy, te su obećali, da će svim silama nastojati, da želje i tegobe Brodjana u pravedni obzir dodju i ako se već ne dade više otkloniti izgradnja željeznice Šamac-Doboj, da će svakako Brodjani zaštite naći u proširenju željezničke pruge Bos. Brod-Doboj od uzkotračne pruge na željeznicu normalne širine. Uiedno su ministri priznali važnost pruge Brod-Našice, kojom bi prugom spoj iz Beča preko Velike Kaniže, Barča i Našica, pa preko Broda do Sarajeva, pruga prikraćena bila za preko 200 km, a eventualnom izgradnjom pruge Pečuh-Dol. Miholjac-Našice-Brod i pregradnjom pruge Bos. Brod-Doboj, prorovom (tunelom) iz Lužana u dolinu rieke Bosne, prikratila bi se pruga iz Budimpešte do Sarajeva takodjer za preko 200 km. Izaslanici predali su ministrima i predstojniku generalnog stožera svoje želje i u pismenim predstavkama.

 

Ali, projektirana pruga Našice-Brod još je 1908. godine, kako piše „Hrvatski branik“, na noge opet Osijek digla, koji bi time bio posve izlučen iz izravnog željezničkog prometa između Bosne i Monarhije. Tajnik Trgovačko-obrtničke komore u Osijeku N. A. Plavšić izradio je opširnu studiju dokazujući na temelju iscrpnih podataka, da se željezničkom vezom Našice (odnosno Pečuh) - Brod, promet s Bosnom neće ništa poboljšati, jer je tehnička poteškoća tako velika, da bi ta nova pruga bila mnogo slabija u posredovanju prometa sa Bosnom, nego što je sadanja željeznica, vodeći iz Budimpešte preko Subotice i Dalja u Brod.

 

Pruga Našice-Brod pokazuje najveće uspone i najkraće krivulje... njome se ne bi promet s Bosnom niti znatno skratio, a niti pospješio, dapače bili bi odnošaji na toj željeznici u prometno–tehničkom pogledu gori i lošiji, nego li i na jednoj drugoj željezničkoj liniji, vodeći iz Budimpešte u Bosnu.

 

Gospodin Plavšić dokazuje da ta željeznica ni Pečuhu ne bi ništa trajno donijela, dočim bi grad Osijek veoma oštetila i izlučila ovo po našu zemlju veoma važno trgovačko središte iz glavnog željezničkog prometnog pravca...

 

Nu pri koncu svoje studije spominje gosp. Plavšić jedinu mogućnost skraćenja željezničkog puta iz Budimpešte u Bosnu, te poboljšanja prometa na toj relaciji pravcem, kojega je već i uvodno naglasio, a to je preko Vrpolja u dolinu Bosne izravno u Doboj. U tom pravcu postigla bi se najkraća željeznička sveza sa Bosnom...

 

I da više ne prepričavamo osječke kuknjave, jer niti je Osijek dobio bolje željezničke veze s Bosnom, niti ih je dobio Brod. Ministri su Brođanima dali samo prazna obećanja, zapravo su Brođani zaozbilj prošli isto kao i Babogreci u onoj šaljivoj priči, dobili su desnu ruku preko lijeve. Dakako, to je gebiralo i Osječane.

 

No, raspadom Monarhije 1918. godine, ni željezničke veze Bosne s Budimpeštom i Bečom nisu više imale prijašnju važnost, pa možemo reći da su onda Budimpešta i Beč još i te kako dobili desnu ruku preko lijeve.

 

Tek poslije Drugog svjetskog rata, omladinske radne brigade iz cijele Jugoslavije udarnički su izgradile prugu normalnog kolosijeka Šamac-Sarajevo. Veza Broda s Bosnom još je dugo godina (do 1969.) bila i stara uskotračna pruga Brod-Doboj, a kada su i toga „Ćiru“ ukinuli, onda su i bosanski Posavljaci dobili desnu preko lijeve.

 

(Posavska Hrvatska, 30. studenoga 2012.)

 

 


Velika deratizacija u Slavonskom Brodu: Provjerite kad dolaze u vašu ulicu!
Servisne informacije
Velika deratizacija u Slavonskom Brodu: Provjerite kad dolaze u vašu ulicu!

Od 27. do 31. listopada 2025. godine na p...

25.10.2025. u 12:00

Nagrada do 500.000 € za informaciju o preostalim masovnim grobnicama!
Priče
Nagrada do 500.000 € za informaciju o preostalim masovnim grobnicama!

U hrvatska kina uskoro stiže “260 dana”, film nastao prema potresnom...

24.10.2025. u 20:00

Ovo je razlog zašto djeca u Slavoniji ponovno vole znanost
Udruge
Ovo je razlog zašto djeca u Slavoniji ponovno vole znanost

Od 3. listopada 2025. službeno kreću nove besplatne STEM radionice i aktivnosti...

24.10.2025. u 17:30

Grad Slavonski Brod svima sufinancira kupovinu Smarta?!
Radar
Grad Slavonski Brod svima sufinancira kupovinu Smarta?!

Plave linije nikada same po sebi nisu znak reda. Nekada su samo trag promjene ko...

24.10.2025. u 15:00

Djeca poginulih branitelja pozivaju: Hodajmo za one koji više ne mogu!
Događanja
Djeca poginulih branitelja pozivaju: Hodajmo za one koji više ne mogu!

VUKOVAR – Dana 20. studenoga 2025. godine, u sklopu Dana sjećanja na žrtvu...

24.10.2025. u 12:30

Tri sata čekanja, nula reakcija- hrvatski sustav sigurnosti u slobodnom padu
Radar
Tri sata čekanja, nula reakcija- hrvatski sustav sigurnosti u slobodnom padu

Teške prometne nesreće na hrvatskim autocestama nažalost nisu rijetkost,...

23.10.2025. u 17:30

8.500 litara istine: INA priznala curenje goriva u Slavonskom Brodu!
Priče
8.500 litara istine: INA priznala curenje goriva u Slavonskom Brodu!

Samo nekoliko sati nakon što je 035portal jutros objavio tekst o mogućem...

23.10.2025. u 14:34

ŠUTNJA KOJA SMRDI NA BENZIN: U Brodu iscurilo 10 tisuća litara goriva?! INA se pravi mrtva, institucije peru ruke
Radar
ŠUTNJA KOJA SMRDI NA BENZIN: U Brodu iscurilo 10 tisuća litara goriva?! INA se pravi mrtva, institucije peru ruke

U Slavonskom Brodu, gradu koji pamti industrijske havarije i trovanja zrakom, po...

23.10.2025. u 10:00

Grad opet širi parkirališne zone – kad će stati?!
Servisne informacije
Grad opet širi parkirališne zone – kad će stati?!

Slavonski Brod ponovno postaje grad oznaka, crta i novih parkirališnih zo...

21.10.2025. u 20:00

Invazija smrdljivih martina: Azijski kukci preuzeli Hrvatsku
Priče
Invazija smrdljivih martina: Azijski kukci preuzeli Hrvatsku

Posljednjih dana mnogi stanovnici Slavonije, kao i ostatka Hrvatske, vode istu b...

21.10.2025. u 17:30

Brodsko-posavska ide prema energetskoj neovisnosti – počinje gradnja solarne elektrane!
Radar
Brodsko-posavska ide prema energetskoj neovisnosti – počinje gradnja solarne elektrane!

GORNJA VRBA – Ministarstvo zaštite okoliša i z...

21.10.2025. u 15:00

Vozači romobila i bicikala pod povećalom – pogledajte gdje policija danas kontrolira!
Servisne informacije
Vozači romobila i bicikala pod povećalom – pogledajte gdje policija danas kontrolira!

SLAVONSKI BROD – Danas, povodom 6. Nacionalnog dana sigurnos...

21.10.2025. u 10:00

Počeli radovi u Naselju kralja Tomislava – građani bijesni zbog novih crta
Radar
Počeli radovi u Naselju kralja Tomislava – građani bijesni zbog novih crta

SLAVONSKI BROD – Prije svega pola sata u Naselju kralja Tomislava započeli...

21.10.2025. u 07:30

Iz Ruščice do polica SPAR-a: kako su Ana Tereza i Mario Želinski osvojili Hrvatsku!
Gastro
Iz Ruščice do polica SPAR-a: kako su Ana Tereza i Mario Želinski osvojili Hrvatsku!

Iz Ruščice stiže priča koja spaja ljubav, upornost, tradiciju i poduzetni...

20.10.2025. u 15:00

Sunce se povlači, oblaci preuzimaju- jesen napokon pokazuje svoje pravo lice!
Servisne informacije
Sunce se povlači, oblaci preuzimaju- jesen napokon pokazuje svoje pravo lice!

Brodsko-posavska županija ulazi u tjedan promjenjivog vremena koji će, prema sve...

20.10.2025. u 07:30

Gostovala i kapela bečkog dvorskog kazališta
101 brodska priča Zvonimira Toldija
Gostovala i kapela bečkog dvorskog kazališta

Prvo, evo lagane brodske šale koja se događa u ugodnoj ljetnoj baš...

19.10.2025. u 20:00

;