Unatoč rastu cijena hrane, inflaciji i sve većim troškovima života, blagdanska potrošnja ove godine, prema procjenama analitičara, oborit će sve dosadašnje rekorde i premašiti 3,5 milijardi eura. Mentalitet koji nas u ovo doba godine tjera da trošimo kao da nam je posljednji Božić u životu, uz rast plaća i potrošačkih kredita, očito je jači od ekonomske neizvjesnosti.
O tome kakva će biti ovogodišnja blagdanska potrošnja, jesmo li se izgubili u božićnom blještavilu i što je s promjenama u potrošačkoj košarici, za Večernji list govorio je prof. dr. sc. Ivo Grgić s Agronomskog fakulteta u Zagrebu, poznati analitičar i kritičar društvenih zbivanja.
– Blagdanska košarica ove će godine biti skuplja za oko 25 posto u odnosu na prošlu godinu. Velike su razlike, a najviše će poskupjeti meso – odojak, junetina, riba – te povrće. Kao opravdanja za rast cijena spominjat će se afrička svinjska kuga, poplave i nemirno more, no u srži svega je želja za brzom ekstra zaradom. To se ponavlja svake godine i usporedbe s drugim državama malo nam koriste, istaknuo je Grgić.
Utjecaj eura i (ne)reakcija građana
Na pitanje je li uvođenje eura dodatno utjecalo na rast cijena, Grgić je jasno odgovorio:
– Nisam ekspert za procjenu izravnog utjecaja eura, ali jasno je da trgovci besramno obezvređuju tu valutu. Proizvod koji je donedavno koštao dva eura sada košta šest, a kupci se, unatoč gunđanju, na to navikavaju. Stravično je to što narod nema energije ni za što drugo osim za kukanje. Očekivao bih više građanskog bunta, čak i neposluha. Na prosvjedima u Zagrebu, gdje živi velik broj umirovljenika, pojavljuje ih se nerazmjerno malo. To je razočaravajuće.
Idemo li prema recesiji?
Na pitanje o mogućnosti recesije, Grgić je naglasio da recesija zasad nije realan scenarij, ali kriza jest:
– Prihod od turizma je stabilan i ima prostora za daljnji rast, osobna potrošnja raste, a velika je i građevinska aktivnost. Međutim, koristi od toga nemaju svi. Povećavat će se razlike među socijalnim slojevima. Osobno sam pesimist, iako nas “uveseljavaju” porastom kreditnog rejtinga. No, to malo znači u situaciji kada je zaduživanje države jeftinije na domaćem tržištu nego u inozemstvu.
Unatoč rekordnoj blagdanskoj potrošnji, rastu cijena i širenju društvenih nejednakosti, čini se da Hrvati ne odustaju od tradicije. Hoće li nas ovi trendovi sustići u narednim mjesecima, ostaje za vidjeti.
U petak, 9. veljače, potrošači diljem Hrvatske ponovno će udariti na trgovačke c...
07.02.2025. u 08:00
Od petka, na snagu stupa Vladina odluka koja ograničava cijene čak 70 proizvoda,...
05.02.2025. u 12:00
U vrijeme kada mnogi traže nova zaposlenja ili prilike za napredovanje, od...
04.02.2025. u 12:00
U vrijeme kada mnogi traže nova zaposlenja ili prilike za napredovanje, od...
04.02.2025. u 12:00
Prvi tjedan – 38 milijuna eura manje u blagajnama. Drugi tjedan – 42 milijuna eu...
04.02.2025. u 10:00
Iako je drugi krug općeg bojkota trgovina privukao nešto manje sudionika nego pr...
01.02.2025. u 07:56
U moru poskupljenja i svakodnevnih borbi s kućnim budžetima, potrošači konačno m...
31.01.2025. u 19:28
Konzum, najveći hrvatski trgovački lanac, povukao je potez kojim pokušava olakša...
30.01.2025. u 17:59
Pregledali smo aktualne oglase za posao na području naše županije i izdvoj...
27.01.2025. u 12:00
Hrvati su danas poslali snažnu poruku nezadovoljstva visokim cijenama hrane i os...
24.01.2025. u 19:56
Sindikati zaposlenih u poljoprivredi, prehrambenoj i duhanskoj industriji te vod...
24.01.2025. u 18:00
Potrošačke udruge u petak su pozvale na bojkot svih trgovačkih lanaca u Hrvatsko...
24.01.2025. u 08:00
Prema najnovijim podacima Državnog zavoda za statistiku, prosječna neto plaća za...
22.01.2025. u 08:00
Na području Brodsko-posavske županije probrali smo najzanimljivije oglase za pos...
21.01.2025. u 12:00
Na kraju 2024. godine nezaposlenost u Hrvatskoj zabilježila je značajan pa...
19.01.2025. u 08:00
Vukovar – U Hrvatskom domu u Vukovaru održana je svečana dodjela nagrada Suncokr...
18.01.2025. u 18:00