insurpad

Brzo i digitalno

Unesi registraciju i usporedi ponude osiguranja

Život

Željeznički puk u brodskoj tvrđavi

101 brodska priča

Autor: 035portal Datum objave: 19.05.2024. u 20:00


 

Sa čistine u parku Klasiji gdje su se igrala, djeca su čeznutljivo gledala mali vlak koji je promicao pored istočnih bedema tvrđave, prugom što je mostovima prelazila preko tvrđavskih opkopa. Lokomotiva bi zazviždala i vlak ušao u stanicu „Sava“, kako je pisalo na maloj staničnoj zgradi. Nakon stanke i na znak podignutog signala, vlak je uz zvižduk prometnika krenuo dalje, puhnuo oblak bijele pare iz dimnjaka lokomotive i nestao u bujnom zelenilu. Na zapadnom dijelu tvrđave bila je još jedna željeznička postaja s natpisom „Glogovica“.

 

U Klasiji djeca bi nastavila svoju igru. Bliže pruzi nisu mogla prići, jer ih je dijelila bodljikava žičana ograda oko festunga. A kako bi se rado provezli tim vlakom, kao što su se vozila djeca oficira nastanjena u tvrđavi kojima je to bila počesta zabava. Nakon nekog vremena vlak bi se ponovno pojavio, ušao u stanicu, skretnica ga je prebacila na drugi kolosijek, prikvačio je još nekoliko vagona, manevrirao i krenuo dalje. To se ponavljalo više puta tijekom dana. Između vlakova prugom bi prošla i motorna drezina. Bilo je prometno, upravo kao na kakvoj pravoj željezničkoj pruzi.

 

Ponekad su djeca trčala stazama Klasije s kojih se vidjela ta željeznica i pratili ju mašući. I to je bila igra, zabilježio sam ova sjećanja gospodina Vladimira Ferića iz Mačekove ulice.

 

Nakon Prvog svjetskog rata, 1918. godine, u staru brodsku tvrđavu ušla je vojska Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca i smjestila u njoj Željeznički puk i Željezničku školu. Na ulazu u tvrđavu postavljen je natpis: Željezničarski puk. Ovaj puk imao je dva bataljuna, saobraćajni i tehnički. U saobraćajnom obrazovali su se ložači, mašinovođe, skretničari, kondukteri, daktilografi... a u tehničkom oni koji grade i popravljaju pruge, skretnice, signalne uređaje i svu drugu željezničku infrastrukturu. Željezničari-vojnici najprije su prolazili teorijsku nastavu u učionicama i kabinetima, a onda se išlo na praktičnu nastavu na ovoj maloj školskoj pruzi, koja je imala sve uređaje i postrojenja kao i prava (uz već spomenute signale, skretnice, bile su i čuvarnice - vahtarnice, rampe s brkljama, čak su i vagoni bili sve tri klase, kako bi se vojnici-učenici mogli dobro ispraksirati, iškolovati za vojne željezničare). Ove vojne željezničke jedinice bile su predviđene za brzu izgradnju, popravak, održavanje, a često i eksploataciju željezničkih pruga u ratu. Namijenjene su bile tamo gdje se civilna operativa ne bi bila u stanju sama organizirati.

 

Podatke o tvrđavskoj željeznici dobio sam od gospodina Branimira Jelakovića, diplomiranog inženjera građevine. Njegov otac Andrija bio je časnik jugoslavenske vojske. On je nakon vojne akademije sa službom došao u Brod 1923. i dobio raspored u Željeznički puk. U Brodu je upoznao Branimirovu majku, sokolašicu i hazenašicu Nevenku Vuković, koja se 1924. godine iz VII. razreda brodske gimnazije za njega udala. Isprva su stanovali kod bake u Badalićevoj ulici, pa u tvrđavi, u kasarnama (bile su dvije kasarne, jedna je srušena u bombardiranjima u Drugom svjetskom ratu, a duga je danas pretvorena u Klasičnu gimnaziju). Branimir je rođen 1925. godine. U tvrđavi su bili od 1931. do 1935., onda mu je otac dobio prekomandu u Negotin, pa u Beograd u Ministarstvo vojske i stekao čin majora. Premještali ga i seljakali, te je dobio mjesto u saobraćajnom bataljonu, a od 1939. do 1941. ponovno su bili u Brodu, u tvrđavi, odakle su ih 1941. ustaše istjerali.

 

Branimir je obožavao ovu minijaturnu željeznicu, još kada su mu vojnici dozvolili da malo i sam „upravlja“ lokomotivom, nitko sretniji od njega! Imao je privilegiju, pa je smio u tvrđavu dovesti i nekoliko svojih vršnjaka s kojima se inače igrao, te su se i oni vozili vlakom. Ako je otac dozvolio i ako su vojnici bili za to raspoloženi.

 

Kada je točno izgrađena ova tvrđavska vježbovna željeznička pruga, ne zna se. U zapisnicima gradskog poglavarstva od 20. studenoga 1926. godine pod točkom 243 piše: Gradnja vojne uskotračne željeznice od depoa do vojnog vježbališta. Zaključeno je, da se dozvoli izgradnja željeznice na onom dijelu ceste od savske mitnice do mosta na Mrsunji, uz uvjet da vojni erar se obveže, da će dozvoliti d.d. Slaveksu prigodom premještanja uskotračne željeznice prijelaz preko vojnog zemljišta. Dakle, usluga za uslugu. Je li 1926. i godina izgradnje vojne željeznice, ili su tada vršeni samo spomenuti radovi, nisam utvrdio.

 

Po svom sjećanju iz djetinjstva gospodin Tomislav Krpan rekonstruirao je trasu tvrđavske vojne uskotračne željeznice („Brodski panoptikum“ I.), kojoj je širina bila samo 0,60 m. Na sjeverozapadu tvrđave, na Plavom polju, nalazila se malena zgrada ložionice, u kojoj je bilo mjesta za tri „mini“ lokomotive i priručnu radionicu. Lokomotive su bile parnjače (kasnije su nabavljene i dvije dizelke, podatak od g. Jelakovića). Iz ložionice pruga je išla zapadnim zaravnatim dijelom tvrđave, doticala bastion I – sv. Karla, spuštala se do bastiona IV – sv. Eugena. Na tom dijelu trase bila je jedna željeznička postaja s natpisom na ćirilici i latinici „Glogovnica“ (... a ne „Glogovica“, budući časnik zadužen za određivanje i ispis imena nije znao točan naziv potoka – piše Krpan). Bastion je pruga obilazila i velikim drvenim mostom prolazila opkopom između Save i Hornverka tvrđave koji je uvijek bio ispunjen vodom. Zatim je pruga skretala na sjever, prelazila preko glavne ulazne ceste u tvrđavu, pa ulazila u opkop oko bastiona III – sv. Mihovila. Tu je bila željeznička postaja „Sava“, također s natpisom na ćirilici i latinici. Od ove postaje pruga je išla još malo dalje na sjever i završavala iza tvrđavskog ravelina. Ukupna dužina trase bila je oko 600 metara i čini se da nije zatvarala krug oko tvrđave.

 

Uz ložionicu izveden je kopani bunar proviđen ručnom tlačnom crpkom kojom se voda dizala u armirano-betonski spremnik (izgrađen na 4 stupa, iznutra obrađen u cementnoj žbuki do crnog sjaja – i vodonepropustan).

 

Nema željezničke pruge bez signalno-sigurnosnih uređaja, pa je i ova bila tako opremljena. Osim u kabinetima, na toj pruzi usrdno je i ustrajno vježbao željeznički puk spremajući se za polaganje ispita – zabilježio je Krpan.

 

Kad je o brodskom željezničkom puku riječ, posebno je svečano obilježavana pukovska slava, dan kada je osnovana prva željeznička četa koji je bio 26. juna. Tako „Brodske novine“ 1923. donose raspored proslave: 25. juna u 21 sat bakljada sa glazbom kroz grad. 26. juna u 5 sati budnica kroz grad. U 9,30 sati crkveni obred i vojnička parada u kasarskom krugu, po tom čestitanje u parku. Ulaz kroz glavnu aleju Glasije. Od 16,30 sati vojničko veselje na sjevernom dijelu Glasije (prilaz sa sjevero-istočne strane Klasije). Sokolske vježbe, lahka i teška atletika, vježbe na spravama, utrke na štakama, u vrećama i.t.d., bitka na konjima, razne šaljive produkcije i atrakcije sa nagradama. Ovoj proslavi je prilaz svima slobodan.

 

Onda je došao Drugi svjetski rat. Prugu su dijelom uništila bombardiranja, a poslije rata i nebriga novih vojnih vlasti, koje su i samu tvrđavu prepustile propadanju. A mogla je to biti prvorazredna brodska turistička atrakcija.

 

(Posavska Hrvatska, 19. srpnja 2013.)

 

 


Grad opet širi parkirališne zone – kad će stati?!
Servisne informacije
Grad opet širi parkirališne zone – kad će stati?!

Slavonski Brod ponovno postaje grad oznaka, crta i novih parkirališnih zo...

21.10.2025. u 20:00

Invazija smrdljivih martina: Azijski kukci preuzeli Hrvatsku
Priče
Invazija smrdljivih martina: Azijski kukci preuzeli Hrvatsku

Posljednjih dana mnogi stanovnici Slavonije, kao i ostatka Hrvatske, vode istu b...

21.10.2025. u 17:30

Brodsko-posavska ide prema energetskoj neovisnosti – počinje gradnja solarne elektrane!
Radar
Brodsko-posavska ide prema energetskoj neovisnosti – počinje gradnja solarne elektrane!

GORNJA VRBA – Ministarstvo zaštite okoliša i z...

21.10.2025. u 15:00

Vozači romobila i bicikala pod povećalom – pogledajte gdje policija danas kontrolira!
Servisne informacije
Vozači romobila i bicikala pod povećalom – pogledajte gdje policija danas kontrolira!

SLAVONSKI BROD – Danas, povodom 6. Nacionalnog dana sigurnos...

21.10.2025. u 10:00

Počeli radovi u Naselju kralja Tomislava – građani bijesni zbog novih crta
Radar
Počeli radovi u Naselju kralja Tomislava – građani bijesni zbog novih crta

SLAVONSKI BROD – Prije svega pola sata u Naselju kralja Tomislava započeli...

21.10.2025. u 07:30

Iz Ruščice do polica SPAR-a: kako su Ana Tereza i Mario Želinski osvojili Hrvatsku!
Gastro
Iz Ruščice do polica SPAR-a: kako su Ana Tereza i Mario Želinski osvojili Hrvatsku!

Iz Ruščice stiže priča koja spaja ljubav, upornost, tradiciju i poduzetni...

20.10.2025. u 15:00

Sunce se povlači, oblaci preuzimaju- jesen napokon pokazuje svoje pravo lice!
Servisne informacije
Sunce se povlači, oblaci preuzimaju- jesen napokon pokazuje svoje pravo lice!

Brodsko-posavska županija ulazi u tjedan promjenjivog vremena koji će, prema sve...

20.10.2025. u 07:30

Gostovala i kapela bečkog dvorskog kazališta
101 brodska priča Zvonimira Toldija
Gostovala i kapela bečkog dvorskog kazališta

Prvo, evo lagane brodske šale koja se događa u ugodnoj ljetnoj baš...

19.10.2025. u 20:00

Mirisi domaćih likera i pekmeza preplavili Cernik – ovako izgleda pravi jesenski raj
Događanja
Mirisi domaćih likera i pekmeza preplavili Cernik – ovako izgleda pravi jesenski raj

U dvorištu Hrvatskog doma u Cerniku, pod otvorenim šatorom, ovog j...

19.10.2025. u 12:00

Vozači na A3  bijesni: Zašto plaćamo isto kad ne vozimo normalno?
Radar
Vozači na A3 bijesni: Zašto plaćamo isto kad ne vozimo normalno?

Radovi na autocestama, koji u Hrvatskoj svake jeseni uzmu maha nakon turističke...

19.10.2025. u 08:00

Ako imate ove njoke – bacite ih odmah!
Savjeti i trikovi
Ako imate ove njoke – bacite ih odmah!

Poznata hrvatska prehrambena tvrtka Ledo izdala je hitno upozorenje potro&scaron...

17.10.2025. u 17:30

VIDEO KOJI ĆE VAS OSTAVITI BEZ RIJEČI: Muškarac urinirao po Tuđmanovom kipu
Radar
VIDEO KOJI ĆE VAS OSTAVITI BEZ RIJEČI: Muškarac urinirao po Tuđmanovom kipu

SLAVONSKI BROD – Na redakcijsku adresu 035portala stigao je videozapis koj...

17.10.2025. u 15:45

Kad mališani postanu policajci- edukacija koja je raznježila cijeli Sibinj
Priče
Kad mališani postanu policajci- edukacija koja je raznježila cijeli Sibinj

Policijske službenice Policijske uprave brodsko-posavske (Ured načelnika i Posta...

17.10.2025. u 10:00

Brođani ogorčeni novim parkirnim linijama: Kroz gepek izlazimo iz auta!
Servisne informacije
Brođani ogorčeni novim parkirnim linijama: Kroz gepek izlazimo iz auta!

SLAVONSKI BROD – Iako su društvene mreže posljednjih dana prepune n...

17.10.2025. u 07:30

Pivo Fest sutra otvara vrata – ulaz slobodan, dobra atmosfera zagarantirana
Događanja
Pivo Fest sutra otvara vrata – ulaz slobodan, dobra atmosfera zagarantirana

Nakon tri uspješna i odlično posjećena izdanja, slavonskobr...

16.10.2025. u 10:00

U četiri sata – 41 prekršaj! Policija pojačava kontrole na cestama!
Radar
U četiri sata – 41 prekršaj! Policija pojačava kontrole na cestama!

Policijski službenici Postaje prometne policije Slavonski Brod, su 14. listopada...

16.10.2025. u 07:30

;