Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) preporučuje da, nakon stanke uslijed pandemije koronavirusa, u prostoriji u kojoj će se provoditi nastava na fakultetima ne bude biti više od deset osoba, i to uz razmak od dva metra.

U Preporukama za preddiplomsku, diplomsku i poslijediplomsku nastavu na sveučilištima stoji kako je nužan (neizbježan) boravak u ustanovi neophodno organizirati tako da se u što većoj mjeri osigura socijalno distanciranje, a nužna je i pojačana osobna higijena i higijena prostora.

Neophodno je držati razmak najmanje dva metra od drugih osoba, a prostorija u kojoj se boravi treba biti što veća i prozračna - u njoj ne treba boraviti više od deset osoba istovremeno, uz međusobni razmak od dva metra.

Radit će se u malim skupinama uvijek istih studenta i nastavnika, nastavnici se u održavanju nastave ne 'preklapaju', izbjegava se fizički kontakt studenta i nastavnika iz jedne skupine s drugom skupinom, svaka boravi u jednoj prostoriji, a mjesta za rad razmiču se tako da su studenti udaljeni dva metra (svaki student uvijek je na istom mjestu).

Iznimka su knjižnice gdje će se miješati studenti iz različitih grupa, posebno ako im se ne osiguraju udžbenici i računala za rad kod kuće i tu se treba pridržavati preporuka za rad u knjižnicama.

Prostorija mora biti što veće površine i visine, prozračna i osunčana, vratima odvojena od prostorija u kojima borave druge skupine, važno je da se može dobro provjetriti vanjskim zrakom i u neposrednoj blizini imati toalet kojim se koristi isključivo ta skupina studenata.

Koliko je moguće što više nastavu provoditi na daljinu

Preporuka je da sve aktivnosti nastave, uključujući polaganje ispita i administrativne poslove, koliko je god moguće neophodno je provoditi e-komunikacijom i telefonom te izbjegavati susrete uživo, a pogotovo grupiranja studenata i/ili nastavnika.

Posebno se preporučuje ostanak kod kuće i nastava na daljinu studentima i nastavnicima s kroničnim bolestima, te onima čiji roditelji ili ukućani imaju takve bolesti ili su starije životne dobi.

Nastavnici, studenti i druge osobe ne ulaze u vanjske  i unutarnje prostore ustanove ako imaju povišenu tjelesnu temperaturu, respiratorne simptome poput kašlja i kratkog daha ili za koje postoji vjerojatnost da su bili u kontaktu s oboljelima od koronavirusa ili se sumnja na zarazu ili su u samoizolaciji.

Za studente koji nemaju na raspolaganju odgovarajuća tehnička rješenja za nastavu na daljinu, fakultete se potiče da im to omogući, da im se posudi (iznajmi bez naknade ili uz minimalnu naknadu) oprema u vlasništvu sveučilišta ili oprema koju su sveučilištu ustupili poslodavci te donirana oprema.

Isto se potiče i za potrebne udžbenike i druge materijale kroz posudbu iz knjižnica sastavnica sveučilišta, donacije, dostupnost udžbenika i materijala u elektroničkom obliku.

Ako je neophodna prehrana studenata, treba ju organizirati u prostoriji u kojoj ti studenti rade, a ne u zajedničkoj blagovaonici te, među ostalim, hrana mora biti unaprijed podijeljena u porcije.

Izbjegava se ulazak drugih osoba u prostoriju sve dok studenti borave u prostoriji, prolazak kroz zajedničke prostorije treba izbjegavati i skratiti na minimum, studente treba poticati da pri tome ne dodiruju površine ili predmete.

Student kod odlaska iz ustanove odnosi sve svoje stvari sa sobom ili ih baca u koš pokriven poklopcem.

Do daljnjeg su zabranjeni svi posjeti kazališnim predstavama, izvannastavnim aktivnostima.

Ako je moguće potrebno je organizirati turnusni rad na način da zaposlenici rade u sedmodnevnim ili četrnaestodnevnim smjenama, ne smiju dolaziti oni koji nisu raspoređeni na posao i potiče se rad od kuće.

Provjetravanje prostorija, dezinficiranje ruku, mjerenje temperature

Na ulazu i na još nekoliko lako dostupnih mjesta, neophodno je postaviti dozatore s dezinficijensom, a prostorije se provjetravaju najmanje dva puta dnevno, minimalno pola sata prije dolaska i nakon odlaska studenata, ili se ostavlja otvoren prozor ako to vremenske prilike dopuštaju.

Dodirne površine - kvake na vratima, ručke na prozorima, radne površine, tipkovnice, konzole, slavine u toaletima i kuhinjama, tipke vodokotlića, daljinski upravljači, prekidači za struju, zvona na vratima, tipke dizala te druge površine koje dodiruje veći broj ljudi neophodno je dezinficirati na početku i na kraju svake smjene a najmanje dvaput dnevno.

Treba izbjegavati korištenje klimatizacijskih i ventilacijskih uređaja osim ako nije nužno zbog vremenskih i drugih prilika.

Ako se provođenje nastave i ispita može organizirati na opisani način, nošenje maski ili drugih pokrivala za usta i nos kod studenta i nastavnika nije nužno ali se preporučuje, uz iznimke studenata i nastavnika s kroničnim bolestima, a prednost se daje učestalom pranju ruku vodom i sapunom te dezinfekciji ruku u odnosu na nošenje rukavica.

Svima koji dolaze u ustanovu svakodnevno treba izmjeriti tjelesnu temperaturu beskontaktnim toplomjerom te utvrditi imaju li respiratornih simptoma ili znakove drugih zaraznih bolesti.

S temperaturom, respiratornim simptomima i drugim simptomima zarazne bolesti nije dozvoljeno raditi niti dolaziti u prostor ustanove, što je i inače nužno u radu ovakvih ustanova.

Također, svi djelatnici i studenti dužni su mjeriti tjelesnu temperaturu svaki dan prije dolaska na posao, a djelatnici i studenti s povišenom tjelesnom temperaturom i/ili respiratornim simptomima odmah napuštaju radna mjesta  ili javljaju telefonom ravnatelju da neće doći na posao.

U slučaju saznanja za mogućeg prenositelja/mogući izvor infekcije svaki zaposlenik dužan je odmah obavijestiti nadređenu osobu.

Pristupnik kojemu je neophodna podrška osobnog asistenta ima pravo na takvu pomoć na način da osobni asistent poštuje sve obaveze opisane u preporukama, no za te studente postoji povećani rizik zaraze te je još važnije za njih osigurati nastavu i polaganje ispita na daljinu.

(Hina)