Biti ukorak s novim tehnologijama, ne samo da je važno za poslovne ljude, nego i obrazovne ustanove. Upravo tako rade u Industrijsko-obrtničkoj školi u Slavonskom Brodu, gdje uspješno za svoje učenike provode programe obrazovanja prateći najnovije trendove. Tako nakon omogućavanja prakse na hibridnom i električnom automobilu, učenicima nude i mogućnost rada na solarnom automobilu. Već godinama rade na izradi solarnog automobila, a nakon prve uspješne verzije, trenutno usavršavaju drugu verziju automobila koja je već bila i na natjecanju u Sisku. Tim povodom razgovarali smo s Željkom Spajićem iz Industrijsko-obrtničke škole, čovjekom koji među ostalim stoji iza ovog projekta.

"Ovo je nadogradnja našeg prošlog modela, kompletno novog dizajna. Pošto u školi imamo i autolakirere i autolimare, radili smo ga od stakloplastike.  Imamo i crtače koji rade 3D modeliranje, ali virtualno, ovo je primjer kako se radi u praksi. Autolakireri su odradili vrhunski posao, a zbog nekih pravila ovdje imamo 3 kvadrata solarnih panela. Nadogradnja je tek počela, tako da ćemo za nagodinu biti potpuno opremljeni. Radili smo na pogonu i baterijama, no nismo stigli završiti prije natjecanja, pa smo se vratili na stari pogon, ali u 99 postotnom obliku je gotov novi pogon koji će dati vrhunske rezultate. U ovom trenutku može ići 38,6 km/h, a francusko vozilo koje je bilo na prošloj utrci ide 90 km/h. Za nagodinu ćemo se približiti tome, a moramo sve i ograničiti radi učenika i sigurnosnih uvjeta. No, on će to moći ići, imamo spremnu opremu, ali ovoga puta se nismo odlučiti riskirati, zbog programiranja regulatora kojeg nismo stigli napraviti. Ima 4 akumulatora od 100 Ah, tako da ovaj motor radi na 48V i ima svoje ograničenje, te određeni broj okretaja, zbog kojih vozilo ne može ići brže", kaže Spajić. 

Pazili su na sve detalje, tako da ovo vozilo izgleda kao prava formula.

"Ti detalji i čine različitim ovo vozilo od drugih. Na ovako vozilo se u grubo utroši oko 15 tisuća kuna, toliko je otprilike koštala prva verzija, ali za novu verziju mislim da nije potrošeno više od 10 tisuća kuna u nadogradnji. Nisu to nekakvi nerješivi novci. Učenici su jako uzbuđeni oko vozila, njima je jako zanimljivo raditi na njemu i svima je drago što su dali svoj doprinos vozilu", ističe.

Sudjeluju i na natjecanjima.

"Sada idemo samo u Sisak, tamo je tradicionalna utrka, već 4. godinu zaredom. Tamo smo jednom pobijedili, a jednom dobili prvu nagradu za dizajn. Ove godine 1. listopada idemo u Krško. Zvali su nas i Francuzi, ali o novcima ovisi hoćemo li otići i tamo", kaže i dodaje kako su vozila na utrkama pod Kasko osiguranjem, tako da mogu voziti vozilo samo oni s vozačkom dozvolom. Svi mogu automobil probati na poligonu, ali na natjecanjima moraju voziti baš oni s dozvolom.

"U ovom obliku sa solarnim panelima na vozilu, sve je to čisto kao učilo, ne za svakodnevnu upotrebu, jer paneli nisu toliko učinkoviti. Ali postoje punionice, mi imamo ovdje elektranu od 10 kW i ako je vozilo napunjeno tu, možemo ga isto zvati solarnim, jer je napunjeno iz sunčeve energije. Električno vozilo već uspješno ide cestama, no ovi sa solarnim napajanjem rijetko. Škola prati trendove, učenici se moraju negdje zaposliti, pa eto mi im omogućujemo da rade na modernim stvarima", rekao je za kraj razgovora Spajić.