Čitajući sredinom proljeća najave da se u Hrvatskoj uskoro trebaju snimati nove filmske scene o indijanskom poglavici Winnetou, jednom od najpoznatijih likova iz pera Karla Maya, nuzgredno je spomenuto i da će „prerijom“ protutnjati vlak s parnom lokomotivom. A gdje bi se takva lokomotiv mogla pripremati nego u Slavonskom Brodu?! Na naš poziv, u poduzeću Remont i proizvodnja željezničkih vozila dobili smo potvrdu da upravo restauriraju parnu lokomotivu koja bi mogla poslužiti i za potrebe snimanja filmova, piše Posavska Hrvatska.

Parnjača "Đure Đakovića"
Više o svemu doznajemo od dugogodišnjeg direktora tvrtke Jakoba Mađarevića: - Istina je, RPV je kupio staru lokomotivu tvrtke Sodaso iz Tuzle. Radi se o parnoj lokomotivi za uskotračni kolosijek proizvedenoj u Đuri Đakoviću 1959. godine, koja je, sve dok ju mi nismo kupili prije otprilike tri godine, radila i služila za prijevoz soli, dakle bila u voznom stanju. Drago nam je što smo uspjeli otkupiti ovu lokomotivu, jer Hrvatska je jedina od zemalja bivše Jugoslavije koja nema niti jedne parne lokomotive koja nije kulturno dobro i koja bi se mogla koristiti u komercijalne svrhe, iako je Hrvatska, odnosno Đuro Đaković, bio proizvođač. Sodaso je imala ponudu i kanila lokomotivu prodati u Češku, no kupili smo ju mi želeći ju obnoviti. Na žalost, imali smo puno posla i nismo se stigli tome posvetiti, ali evo, lokomotiva je upravo u restauraciji.
Radi se o lokomotivi koja je rađena po licenci koju je "Đuro Đaković" dobio iz SAD-a poslije Drugog svjetskog rata, na temelju lokomotiva koje je Jugoslavija iz Amerike dobila u sklopu pomoći u poslijeratnoj obnovi i to je razlog zašto su i prije, kao i u ovom slučaju, "Đurine" lokomotive mogle i mogu "glumiti" u američkim filmovima. Inače, lokomotiva koja je u obnovi ubraja se u red manjih, koje su načelno bile namijenjene za rad na željezničkim postajama ili u tvornicama.

"Remont" licenciran za obnovu muzejskih primjeraka
Inače, slavonskobrodska tvrtka RPV, danas u sastavu HŽ Cargo, već desetak godina ima licencu Ministarstva kulture Republike Hrvatske za obnovu starih vrijednih pružnih vozila, na što su osobito ponosni. Jedini su kojima Tehnički muzej iz Zagreba povjerava lokomotive i željeznička vozila iz svoje zbirke, pa su tako nedavno obnavljali i jednu „gutmannicu“. Posljednjih godina često su im na reparaciji muzejski primjerci koji su bili žrtva vandalizma. Posebno često s njih se kradu mesingani dijelovi, no tome su u RPV-u doskočili pa ih zamjenjuju sivim ljevom ili čak plastikom koji lopovima nisu zanimljivi. S kolegama iz HŽ Putničkog prijevoza čak su kanili obnoviti i jednu lokomotivu koja je deponirana u Sisku, od čega su za sada odustali zbog krize i čekaju neko bolje vrijeme. Međutim, sve zemlje bivše Jugoslavije sačuvale su nekoliko parnih lokomotiva i vagona, imaju dijelove pruge na kojima one voze, te RPV vidi i svoju budućnost u njihovoj obnovi. Štoviše, ima naznaka da bi za Banoviće mogli raditi i novu uskotračnu lokomotivu, za što u „Đuri Đakoviću“ nema interesa.
- „Remont“ može napraviti ono što se ne može drugdje u Hrvatskoj. Upravo radimo s Gradom Belim Manastirom koji želi obnoviti lokomotivu i vagone iz tamošnje Šećerane koji će biti prebačeni nama da bismo zaustavili devastaciju, a potom ćemo tražiti novac za obnovu iz europskih fondova. Tu smo u prednosti jer imamo certifikat Ministarstva kulture. Danas-sutra mogli bismo se pojaviti na europskom tržištu kao tvrtka specijalizirana za restauracije, jer sve je manje ljudi koji znaju ove poslove. Imali smo čak i upite iz Španjolske za obnovu njihovih lokomotiva. Naime, neke se stvari moraju napraviti obrtnički, a mi smo sačuvali znanje i kulturu da to možemo. Obnovu ove lokomotive ne bismo mogli raditi da nema ljudi koji se razumiju u taj posao. Mi dosta surađujemo s Rudnicima mrkog uglja „Banovići“, gdje su još u funkciji dizel, hidraulične i parne lokomotive „Đure Đakovića“, na kojima mi održavamo kočničku opremu, lokomotive, osovinske pogone i slično. Oni imaju ljude koji im održavaju te strojeve i znaju sve oko parne lokomotive, pa je tako i na obnovi ove lokomotive čovjek iz Banovića koji ima puno iskustva. Na žalost, mi u Hrvatskoj više nemamo kadra koji je radio te parne lokomotive i koji bi ih sada mogao obnavljati – objašnjava Jakob Mađarević.

Budućnost u obnovi i promotivnim vožnjama
Direktor RPV-a Božidar Mlinarek objašnjava da tvrtka zapošljava 136 ljudi, što je već neko vrijeme stalan broj i vjerojatno će se na njemu zadržati. Istina, treba im ponekad i više ljudi, ali najčešće se radi o osobama koje poznaju određene specijalističke ili pak obrtničke vještine, kao u slučaju obnove muzejskih primjeraka vozila, što rješavaju ugovorima o djelu. - Tvrtka se nedavno certificirala za tehnologiju i OHSAS kvalitetu te ECE R 3 i 4, što našim kupcima jamci da smo ozbiljna kompanija za popravke i remont željezničkih vozila. Radimo na održavanju teretnih vagona, motornih drezina, lokomotiva manjih zahtjeva za naše naručitelje iz Hrvatske, Poljske, Srbije, Mađarske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore… te vjerujem da ćemo se utvrditi u poslu tako da pokrivamo širu regiju – objašnjava Božidar Mlinarek.
 

Što se tiče lokomotive koja je upravo u remontu, još se pregovara oko toga hoće li poslužiti pri snimanju filma o Winnetou, jer uz lokomotivu su potrebni i vagoni koje RPV nema. Ipak, nastavljaju s obnovom i uskoro očekuju probnu vožnju. Budući da se ova lokomotiva ne nalazi na popisu kulturnih dobara, smatraju da ima velike šanse kako za snimanje filmova tako i u turističke, izletničke svrhe. Problem je što za ovakve lokomotive niti željeznički kolodvori više nisu opremljeni, pa je njezin domet četrdesetak kilometara, a valjalo bi osposobiti i ljude koji će njome upravljati. U Hrvatskoj više nema ni takvog kadra ni škola u kojima bi se mogao obučiti, ali zato ima u Bosni i Hercegovini, te RPV kani nekoga obučiti kako bi ovu lokomotivu mogao u buduće koristiti za razne promotivne vožnje.
Asim Zoletić cijeli je svoj radni vijek, gotovo 41 godinu, proveo popravljajući parne lokomotive u RMU „Banovići“. Iako je radio i na dizelkama, parnjače su mu specijalnost – Draže su mi nego električne, u duši su mi. Da nisam volio taj posao, ne bih ga cijeloga života radio i ovoliko o njima naučio – objašnjava gospodin Zoletić koji vodi ekipu RPV-a koja obnavlja parnjaču u Brodu. Dodaje da se radi o velikom zahvatu. Puno je toga na lokomotivi propalo tijekom trogodišnjega stajanja i sada treba zamijeniti, a da je bila u pogonu, sigurno bi zahvat bio manji. Ipak, uvjeren je da će sve uspjeti popraviti i da će lokomotiva uskoro biti sposobna krenuti na probnu vožnju.

Parna lokomotiva serije 62
- lokomotina za laki manevarski rad u većim kolodvorima
- najveća brzina: 45 km/h
- snaga: 280 kW (380 ks)
- kapacitet: ugljena 2 t, vode 5,5 m³
- proizvođač: Đuro Đaković po licenci H. F. Potter Company Pittsburg
- godina proizvodnje:1959.

Autor: Dunja Vanić