Iako na to prosječni građani Broda u ovome trenutku još uvijek ne obraćaju pažnju, početak godine donosi novo zahuktavanje na lokalnoj političkoj sceni. Iz jednog vrlo jednostavnog razloga. U svibnju su naime lokalni izbori koji će odrediti tko će voditi Grad Slavonski Brod u sljedeće četiri godine, ali i kakvo će Gradsko vijeće u tom periodu imati iza ili protiv sebe.

Predizborna kampanja još uvijek nije počela, no imena nekih kandidata već se znaju. Potpuno je sigurno da će se na izborima kandidirati aktualni gradonačelnik Mirko Duspara, potom nekadašnji saborski zastupnik Boro Grubišić te Slavica Lemaić. Ujedno, gotovo je sigurno da će svoje kandidate na izbornim listama imati i HDZ i SDP kao dvije najveće stranke na nacionalnoj razini, ali i da će svoju kandidaturu istaknuti još nekoliko više ili manje poznatih kandidata.

U ovome trenutku odmjeravaju se početne pozicije, procjenjuju prednosti i mane svakog mogućeg pretendenta na fotelju u Vukovarskoj 1 i svima je ključno samo jedno pitanje: Tko bi pobjedio da su izbori danas, i što učiniti da pojačam ili promjenim taj rezultat. Prema nekoliko parametara pokušali smo analizirati prednosti i mane kandidata koji su, za sada, izvjesni takmaci u izbornoj utrci.

 Mirko Duspara
Aktualni gradonačelnik definitivno ulazi u predizbornu kampanju kao najjači politički igrač na području grada. Duže od deset godina je na dužnosti gradonačelnika, pri čemu je stekao znatno političko i medijsko iskustvo. Za razliku od vremena kada se tek našao na toj poziciji, prilično se izgradio u odnosu sa javnosti, pa mu je sada teško naći neku aferu ili "navući ga" na tanak led kao što je bio slučaj, recimo, sa kremom za cipele koju je kupovao iz gradskog proračuna. U kampanji će se dičiti projektima koji su dovršeni u proteklom mandatu poput bazena, izgradnje podvožnjaka, rješavanja regulacije prometa rotorima, dovođenjem McDonaldsa u grad iako dio ovih projekata (poput podvožnjaka) nije financiran iz sredstava grada već države. Neupitna je ipak činjenica da je podvožnjak riješen u vrijeme njegopva mandata.
Vješto lkoristi medije, a posebno marketing na društvenim mrežama poput Facebooka. Nema službenu infrastrukuturu, no ima uzak krug vrlo vjernih suradnika, a posebno je omiljen među Posavljacima koji ga doživljavaju "svojim čovjekom". Jedan je od rijetkih lokalnih političara koji je shvatio važnost stvarnog PR-a i ne pokušava izmisliti toplu vodu već koristi usluge profesionalaca u tom poslu. Koliko god imao potporu svojih birača, dobar dio javnosti ga ne voli zbog izioliranosti, arogancije i bahatosti, ali i zbog poslova koji, bar u javnosti, imaju stigmu netransparentnosti i pogodovanja, poput ubrzane izgradnje velikog broja rotora diljem grada, i gdje treba i gdje ne treba. Vjerojatnost dobivanja izbora da se oni održavaju sutra je 50 posto.

Boro Grubišić
Poznati saborski zastupnik više ne sudjeluje u političkom životu na nacionalnoj razini, ali rado bi se vidio na čelu grada. Tijekom svoja dva saborska mandata izgradio si je imidž pučkog tribuna, gotovo do iste razine do koje je taj imidž svojedobno imao Joža Pankretić. U ovome trenutku jedini je kandidat koji ozbiljno može ugroziti Dusparu na izborima. Grubišić je čovjek koji odlično shvaća na koji se način grade odnosi sa biračima, a to je prošao tijekom svojih kampanja za Sabor kada je, sa kruhom i hrvatskom zastavom, u pratnji tamburaša, obalizi sela od kuće do kuće agitirajući među građanima za svoj izbor. Problem je u ovome trenutku što nema infrastrukturu koja bi ga pratila na izborima, ali do otvaranja predizborne utrke još uvijek je dosta vremena i taj problem je moguće, na jedan ili drugi način, riještiti. Ujedno, nedostatak mu je i pomanjkanje iskustva u izvršnoj vlasti. Da se danas održavaju izbori vjerojatnost pobjede bila bi 30 posto.

Slavica Lemaić
Vrlo sipmatična kandidatkinja utopističkih, no ne i dovoljno glasno predstavljenih ideja ima vrlo malo šanse za osvajanje izbora. Infrastrukturu ne posjeduje, a marketing, ne samo u medijima već i na društvenim mrežama koristi puno manje i puno lošije nego što bi trebala. Njen glavni problem je što za nju zna relativno mali broj birača. Poznaju ju oni koji se bave politikom ili ju bar aktivnije prate, no kod prosječnog građanina Slavonskog Broda njeno ime je nepoznato. Jedna od otegobnih okolnosti je i nepostojanje političkog iskustva i pobjede na izborima. Da su danas otvorena birališta, vjerojatnost pobjede iznosila bi 2 posto.

Kandidat HDZ-a
Najmasovnija stranka u Slavonskom Brodu još uvijek nije istaknula svoga kandidata i prilično je jasno zbog čega. Naime, u vrhu stranke ne postoji dovoljno snažan čovjek koji bi mogao ugroziti Dusparu, iako HDZ posjeduje vrlo izgrađenu infrastrukturu, iako imaju utjecaj na dio lokalnih medija, te, što nije zanemarivo, kao stranka participiraju u vladi. Lokalni izbori su strogo personalizirani i birači glasaju prvenstveno za osobu a ne za stranku, a tu je HDZ u Slavonskom Brodu tanak. Vjerojatnost pobjede njihova kandidata da se danas održavaju izbori je 15 posto.

Kandidat SDP-a
Vodeća opozicijska stranka u Hrvatskoj danas na području Slavonskog Broda postoji još gotovo samo na papiru. Ne samo da je loklano vodstvo stranke puno manje poznato i aktivno od vodstva iz vremena tandema Rački-Gavran, već je i cijela situacija znatno pasivizirana. Ujedno, na situaciju u brodskom SDP-u prenijela se klima sa nacionalne razine, pa je pasivizacija veća nego ikada. Dobar dio socijalno osjetljivih birača više radije ne izlazi na izbore nego da daju glas SDP-u. Infrastruktura je postojeća ali uspšavana, medije koriste slabo, društvene mreže gotovo nikako. Vjerojatnost osvajanja izbora u ovom trenutku je oko 5 posto.

Ostali kandidati koji će se tek uključiti u trku
Nema sumnje da će se na političkoj sceni grada u sljedećih nekoliko mjeseci pojaviti još nekoliko kandidata koji će, ili nezavisni ili s potporom neke manje stranke, ići na izbore s ciljem da osvoje mjesto gradonačelnika. Kako je nemoguće procjeniti što i koliko glasova mogu osvojiti, vjerojatnost da netko od njih (dakle vjerojatnost je zbirna, a ne za svakog pojedinačno) osvoje izbore je oko 7 posto.

Naravno, do izbora u svibnju ostalo je još puno vremena. Postoji dovoljno prostora za jačanje osobnih kampanja, rad na marketingu, predstavljanje i razradu programa da se situacija znatno promjeni. I naravno, ovdje nismo uzeli u obzir moguće koalicije koje mogu znatno promjeniti odnose snaga.

Najbolje ankete i analize su one koje birači sami izrade na biralištu, ali sigurni pobjednik nikada ne postoji. Nikada nije gotovo dok nije potpuno gotovo, a u to se najbolje uvjerila Hillary Clinton koja je prošlog petka s podija gledala kako Donald Trump polaže predsjedničku prisegu iako su joj sve ankete išle u prilog.