Niti jedna povjest nije zanemarivala Slavonski Brod i potencijal njegove geolokacije kao novija hrvatska povijest, ali i prema svemu sudeći sadašnjost i budućnost.
Nova regionalizacija Hrvatske koja  bez ikakve ozbiljnije studije Slavonski Brod stavlja u osječko predvorje je veliki korak u nazad za ovaj grad i za cijelokupno aglomercijsko područje koje ga čini.

Najava nove vlasti kako već iduće godine će Hrvatska biti podjeljena na 7 županija gdje Slavonija postaje jedna županija, cijelokupno hrvatsko primorje se djeli na čak četiri i bez obzira na blizinu Zagreba Varaždin također postaje centar županije, je dočekana u nevjerici.

Već u startu se postavlja pitanje kako je moguće da Slavonija koja ima identičan broj stanovnika kao Dalmacija ostaje jedna županija, dok Zadar dobiva status centra svoje regije uz Split. Kako je moguće da Varaždin i Pula kao gradovi koji su manji od Sl. Broda i koji imaju i manju algomeraciju mogu ostati kao centri svojih geo područja dok Sl. Brod se definira tek kao nekakva palanka.

Slavonski Brod je grad kroz kojega godišnje prođe preko 5 milijuna ljudi, šesti je grad u Hrvatskoj. Da, šesti, ne sedmi. Jer Velika Gorica je zabila tablu iza Velike Mlake, okupila hrpu sela i narasla duplo, dok sama urbana veličina grada tvori 30-ak tisuća stanovnika, znači duplo manje od Broda.

Još interesantniji je podatak kako  je Sl. Brod aglomeracijski  peti grad u Hrvatskoj, dakle odmah poslije prva četiri velika grada ( Zagreb, Split, RIjeka, Osijek ). Slavonski Brod je grad koji je prometno na čvornoj točki spajanja istoka i zapada, sjevera i juga i kao takav najprometniji i najotvoreniji grad u Slavoniji. Grad koji je svojom pozicijom u svim ozbiljnim studijima pokazao da je najbolja logistička točka u ovom dijelu Europe.

Kroz povjest, Slavonski Brod nije imao nikakvu pretjeranu naslonjenost na Osijek niti je ovisio o tome gradu. Autocesta i blizina Zagreba je Brod približila više glavnom gradu Hrvatske nego Osjeku i u „slavonsku metropolu“ se prije rata išlo samo sa školskim ekskurzijama. Postratno vrijeme je približilo Brođane Osijeku prvenstveno studente iz ekonomskih razloga, a uz njih i poslovne filijale velikih kompanija koje su u Brodu tek postale osječke podružnice. Kako su godine odmicale Brod je gubio svoj predratni status i sve štoga je činilo mu se otimalo i vuklo u Osijek čemu su najviše zaslužni lokalni političari i sprega visokopozicioniranih osječkih političara

Stvaranjem Hrvatske zahvaljujući lokalnoj politici i osječkim političkim mešetarima koji su aktivno lobirali da Brod ne dobije županiju, bili smo pred vratima da padnemo pod grad Požegu. Sve se činilo da se oslabi snaga i važnost Sl.Broda. Brođaninu Anti Klariću je jedan visokopozicionirani osječki političar u lice u Saboru tada rekao da Brod nikada neće imati svoju županiju. Pretenciozni i maćehinski odnos Osijeka prema Brodu koji je bio vidljiv u to vrijeme lokalni političari nisu vidjeli, ili nisu htjeli vidjeti iako je upravo zahvaljujući Anti Klariću Brod postao županijsko središte, Osijek se počeo nametati kao regionalna sila i polako Slavonski Brod primicati u svoje dvorište.

S druge strane. 600 km južnije događa se kontra situacija. Zadar pod vodstvom Kalmete iskače iz dvorišta Splita i nameće se kao samostalna regionalna jedinica koja je nakon akcije Oluja do danas postala impresivni i školski primjer kako se bori za svoje.

Sl. Brod i dalje čuči na nekakvoj maloj stoličici poput oronulog starca gledajući kako mu se bezobrazno oduzimaju sve konkretne vrijednosti koje on posjeduje. Političari na osječka miniranja stavljaju deku na glavu i sliježu ramenima. Grad koji je prije rata bio samostalan mali div, koji je u Osijek gledao kao u „palanku“, danas je grad izgubljenih slučajeva.

Kako imamo saborske zastupnike i kako je brodski prsten bastion stranke koja danas je na vlasti. Bit će interesantno gledati kako fukncionira ova vertikala vlasti i kako će država po tko zna koji puta Slavonski Brod kao malo djete potjerati u šumu da si sam izabere i ubere šibu s kojom će dobiti batina.

 Foto: Igor Lulić