Nedavno je na HRT-u prikazan odličan film Kristijana Milića „Broj 55“. Radi se o zaista izvrsnom filmu fotografije dostojne Hollywooda i akcijskih scena u stilu pravih majstora poput Peckinpaha, Hilla, Carpentera i ostalih holivudskih legendi. Inspiriran događajima s početka rata na pakračkom bojištu ovo je u suštini prvi hrvatski akcijskih film lišen rodoljubne patetike kasnih 90-ih i etičkih dubioza s početka 21. stoljeća s kojima se susretao hrvatski ratni film. Zanimljivo je, da je HRT prije nekoliko godina od Milića naručio čak 6 televizijskih filmova na temu Domovinskog rata (kao neka hrvatska inačica „Združene braće“), a Broj 55 je prvi film iz takvog serijala.

Možemo reći da je Broj 55 prvi pravi hrvatski ratni film, a pravo je pitanje zašto smo čekali gotovo 20 godina od kraja rata na takvo nešto? Kinematografija bivše države izrasla je na partizanskom filmu, ili kako se popularno na zapadu zvao „Crveni vestern“. Partizanski filmovi su kroz period od kraja 40-ih pa do kraja 70-ih dolazi u raznim formama: bilo je tu socrealističkih uradaka inspiriranim sovjetskim ratnim filmom, ratnih spektakala poput „Bitke na Neretvi“i ili „Desanta na Drvar“, jamesbondovskih akcija poput „Valter brani Sarajevo“, pa čak i anti-ratnih filmova poput „Mačak pod šljemom“.
Kako to da Hrvatska nije snimila ratni spektakl u 20 godina nakon rata? Moramo uzeti u obzir da je film izuzetno skupa stvar, tako je npr. Milićev „Broj 55“ snimljen za ispod milijun eura što je zaista skromna cifra za takvu vrstu filma. No, opet nije li se negdje mogao naći novac za pravi ratni spektakl. Zamislite, „Bitka za Vukovar“ – tro i po satni spektakl u kojem George Clooney glumi Blagu Zadru, Tom Hardy mladog Jastreba, a Danny Trejo komandanta Belih Orlova. Tko zna, možda bi Leonardo di Caprio dobio i Oscara za ulogu mladog HOS-ovca u paklu Sajmišta.

Dobro, možda je totalno nerealno maštati o plejadi hollywoodskih glumaca u hrvatskom ratnom spektaklu, ali nismo li mi u moru novaca bačenih na razno razne kulturne projekte, predstave koje nitko ne gleda, teatara radi teatara, magazine i webzine za desetine čitatelja ipak zaslužili pravu filmsku ekranizaciju domovinskog rata.
Tko zna, ako Milić i dalje nastavi s filmovima ratne tematike davno naručenih od HRT-a uskoro i dobijemo serijal filmova dostojnih Domovinskog rata. Broj 55 je odličan početak, iako dobrano kasni.