Facebook je, htjeli mi to priznati ili ne, savršeno mjesto za prevaru. Većina ljudi u želji da što prije pročita i pogleda što više sadržaja ne obraća pažnju na linkove i objave. Tako se s vremena na vrijeme pojave masovne prevare na koje nasejdnu tisuće ljudi, a o posljedicama razmišljaju tek kad shvate da su im hakirani računi ili ukradeni osobni podaci, piše Zimo.dnevnik.hr.

Ni korisnici u Hrvatskoj nisu imuni na takve prevare. U posljednje vrijeme sve su učestalije prevare koje se odnose na proslavu neke godišnjice tvrtke koja onda, navodno, tim povodom dijeli proizvode, bonove ili usluge. I to sve besplatno.

Nedavno je na udaru bio Konzum, čiji su se navodni bonovi dijelili po društvenim mrežama i na WhatsAppu. Neoprezni korisnici koji su kliknuli na link i ispunili obrazac, zapravo su pristali na primanje skupih SMS poruka koje im brzo mogu isprazniti mobilni račun, a zaustaviti ih veoma je teško i dugotrajno.

ICroatia airlines, Lidl i Bipa Hrvatska našli su se na udaru jedne takve prijevare.

Princip prevare veoma je jednostavan.

Napravljena je "stranica" na kojoj je kratka anketa koju bi korisnik trebao ispuniti kako bi dobio mogućnost osvajanja nagrade/bona. Nakon što ispuni anketu, korisnik bi trebao informaciju o nagradi podijeliti na Facebooku sa svojim prijateljima.

Upravo je u tome najveći rizik. Dijeljenjem linka i lajkanjem stranice (koja se predstavlja kao stranica organizatora) korisnici zapravo izlažu svoje osobne podatke riziku.

Najmanje što im se može dogoditi jest da na Facebooku počnu viđati čudne oglase ili se pojave u grupi odnosno među pratiteljima stranice koju nisu sami odabrali.

Međutim, stvari mogu biti i mnogo ozbiljnije. Korisnici nisu ni svjesni koliko osobnih podataka zapravo pohranjuju na Facebook-računima –od punog imena i prezimena, grada u kojem žive, e-mail adrese, do broja telefona i drugih podataka.

Sudjelovanjem u takvim "nagradnim igrama" koje su zapravo prevare korisnici riskiraju krađu osobnih podataka, izlažu se riziku od instaliranja virusa i spywarea i, što je najgore, pomažu u njegovu širenju.

Kad jednom naučite kako prepoznati prevaru na društvenim mrežama, uvelike ćete smanjiti rizik od krađe podataka i virusa, ali i pomoći zaustaviti daljnje širenje prevare.

1) Kad primijetite ili dobijete poveznicu na neku nagradnu igru, dobro ju promotrite. Radi li se o poveznici koja vodi na službene stranice tvrtke koja se navodi u nagradnoj igri? Vodi li na službeni profil na društvenim mrežama?

Pogledajte što piše u samoj poveznici. U slučaju prevare s Croatia Airlinesom, poveznica je vodila na stranicu "croatiaairlines.us.com". Guglate li tu stranicu, vidjet ćete da ona ne postoji.

2) Provjerite postoji li takva nagradna igra. Svim je tvrtkama koje organiziraju nagradnu igru u interesu da im se prijavi, odnosno sudjeluje što veći broj ljudi. Zato će o nagradnim igrama pisati na svojim web-stranicama, profilima na društvenim mrežama, a vjerojatno i reklamirati se.

Ako na službenim stranicama ne postoji nikakva informacija o nagradnoj igri, velika je mogućnost da se radi o prevari.

3) Ako ste već kliknuli na poveznicu, nemojte slijepo klikati dalje. Dobro čitajte što piše.
Najčešće se radi o stranicama koje su napravljene nabrzinu i prevedene Googleovim Prevoditeljem. Dobro čitajte, tražite pravopisne i gramatičke pogreške. I naravno, obratite pozornost i na vizualni dio – jesu li podaci koji se navode točno ispisani (npr. za BIPA-u je bilo navedeno da slavi 37. godina u Hrvatskoj, iako je BIPA na hrvatskom tržištu tek 10 godina).

4) Tvrtke koje u Hrvatskoj organiziraju nagradne igre moraju svoje nagradne igre prijaviti Ministarstvu financija i objaviti Pravila nagradne igre. Ako ne možete pronaći Pravila nagradne igre, budite sumnjičavi.

5) Ako niste sigurni, postavite pitanje tvrtki koja je navedena kao organizator. Pitajte ih putem društvenih mreža ili kontakt-centra. To će vas koštati nekoliko minuta vašeg vremena, a može spriječiti veću štetu.

6) I na kraju, ako vam se čini da su nagrade predobre da bi bile istinite – vjerojatno jesu.

Nemojte u želji za besplatnim proizvodima ili uslugama uletjeti u mrežu koju su pripremili prevaranti.

A ako ste napravili tu pogrešku i "odigrali" nagradnu igru za koju se ispostavilo da je prevara, najmanje što možete napraviti jest promijeniti lozinku na svom e-mailu i profilu na društvenim mrežama. Nije na odmet ni, barem u slučaju Facebooka, provjeriti prethodne aktivnosti (Activity Log u izborniku na Facebooku) kako biste bili sigurni da netko u vaše ime nije slao "čudne" poruke dalje. 

Foto: Screnshoot Bipa/Zimo